Wydarzenia

Rozmawialiśmy z prezesami klubów sportowych o bezpieczeństwie

Data publikacji 25.02.2011

Jarosławscy policjanci spotkali się z prezesami klubów sportowych, działających na terenie powiatu. Spotkanie miało charakter roboczy. Celem spotkania było nie tylko wypracowanie zasad współpracy pomiędzy klubami sportowymi a policjantami podczas odbywających się rozgrywek piłkarskich, ale przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom tych imprez.

Jarosławscy policjanci spotkali się z prezesami klubów sportowych, działających na terenie powiatu. Spotkanie miało charakter roboczy. Celem spotkania było nie tylko wypracowanie zasad współpracy pomiędzy klubami sportowymi a policjantami podczas odbywających się rozgrywek piłkarskich,  ale przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom tych imprez.


Jarosławscy policjanci tuż przed rozpoczęciem rundy rozgrywek sportowych spotkali się z prezesami klubów piłkarskich powiatu jarosławskiego. Jednym z założeń programu prewencyjnego „Pseudokibic", który realizują jarosławscy policjanci wspólnie Urzędem Miasta Jarosławia jest współpraca z przedstawicielami klubów sportowych w celu zapewnienia i utrzymania bezpieczeństwa kibiców na obiektach sportowych, podczas rozgrywanych meczy. Spotkanie miało charakter roboczy. Funkcjonariusze przypomnieli  organizatorom imprez o ich obowiązkach a także odpowiedzialności karnej,  jakiej odpowiadają organizatorzy i uczestnicy imprez sportowych.


Zaproszonych gości przywitał Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Jarosławiu podinspektor Wacław Cząstka, który podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat stanu obiektów sportowych na terenie naszego powiatu a także sposobu organizacji zabezpieczenia tych imprez przez organizatorów w ubiegłym roku. Komendant Cząstka omówił także zdarzenie, podczas którego doszło do naruszenia bezpieczeństwa uczestników meczu.


Prezesi klubów sportowych zadeklarowali chęć współpracy z policjantami przy realizacji programu „Pseudokibic”. Określiliśmy następujące obszary wspólnych działań:

  • wspólne udziały w spotkaniach z młodzieżą;
  • informowanie przez dostępne na obiektach urządzenia nagłaśniające o sankcjach prawnych w przypadku niestosowania się do regulaminu obiektu lub imprezy;
  •  kolportaż ulotek informacyjnych w trakcie sprzedaży biletów;



Na terenie powiatu jarosławskiego w 2010 r policjanci zabezpieczali 30 imprez sportowych w tym 17 meczów piłki nożnej, które miały status imprez o charakterze masowym. Efektem pracy policjantów jest to, że podczas imprez sportowych w ubiegłym roku było bezpiecznie. Doszło do 1 zdarzenia o charakterze chuligańskim. 


Przypominamy, że "Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych" z dnia 20 marca 2009r przewiduje odpowiedzialność karną uczestników imprezy masowej a także jej organizatorów.
 

Czyny stanowiące wykroczenie, w których ustawodawca przewiduje karę grzywny, nie niższą niż 2 tys.zł:

  • niewykonanie polecenia porządkowego, wydanego na podstawie ustawy, regulaminu imprezy lub służby porządkowej;
  • niewykonanie polecenia wydanego przez Policję lub Żandarmerię Wojskową w trakcie trwania imprezy;
  • wnoszenie lub posiadanie na imprezie sportowej napoi alkoholowych
  • nie przekazanie informacji dotyczącej bezpieczeństwa imprezy masowej albo przekazanie informacji nieprawdziwej przez osobę do tego zobowiązaną:

Postępowania w sprawach o wykroczenia prowadzi się w trybie przyśpieszonym.


Czyny stanowiące przestępstwo (wysokość 1 stawki dziennej wynosi od 10 do  200 zł) to m.in. :

  • kto organizuje imprezę masową bez wymaganego zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu albo przeprowadza ją wbrew wydanemu zakazowi, podlega grzywnie nie mniejszej niż 240 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
     
  • kto, organizując imprezę masową, nie zachowuje warunków bezpieczeństwa  podlega grzywnie nie mniejszej niż 180 stawek dziennych.
     
  • Kto wnosi lub posiada na imprezie masowej broń,  wyroby pirotechniczne, materiały pożarowo niebezpieczne lub inne niebezpieczne przedmioty lub materiały wybuchowe, podlega grzywnie nie mniejszej niż 180 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
     
  • kto w czasie trwania masowej imprezy sportowej, w tym meczu piłki nożnej, wdziera się na teren, na którym rozgrywane są zawody sportowe, albo wbrew żądaniu osoby uprawnionej miejsca takiego nie opuszcza podlega grzywnie nie mniejszej niż 180 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.
     
  • kto w czasie trwania imprezy masowej rzuca przedmiot, mogący stanowić zagrożenie dla życia, zdrowia lub bezpieczeństwa osób przebywających na terenie lub w obiekcie, gdzie odbywa się impreza masowa, albo w inny, równie niebezpieczny sposób zakłóca przebieg tej imprezy podlega grzywnie nie mniejszej niż 120 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. (Jeżeli sprawca, dopuszczając się w/w czynów określonych, używa elementu odzieży lub przedmiotu do zakrycia twarzy celem uniemożliwienia lub utrudnienia rozpoznania jego osoby, podlega grzywnie nie mniejszej niż 240 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.)
     
  •  spiker zawodów sportowych, który swoim zachowaniem prowokuje kibiców do działań zagrażających bezpieczeństwu w miejscu i w czasie trwania masowej imprezy sportowej, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.


Ustawa wprowadza również środek karny w postaci Zakazu stadionowego, który może zostać orzeczony przez Sąd na okres do 6 lat, łącznie z wymogiem stawiennictwa w jednostce Policji podczas rozgrywek. Obejmuje on również mecze zagraniczne danego klubu i mecze rozgrywane przez reprezentację Polski.


Zakaz klubowy – może zostać wprowadzony przez organizatora imprezy sportowej. Władze klubu mogą go orzec na okres do 2 lat w stosunku do osoby, która zakłóciła prządek, wszczynała awantury itp.


 

  • Spotkanie z prezesami klubów sportowych
Powrót na górę strony